Elektronische identiteitskaart en Kids-ID

  1. Laatst bijgewerkt op

Sinds maandag 21 juni 2021 moet u voor een elektronische identiteitskaart (e-ID) of Kids-ID (als uw kind 6 jaar of ouder is) in persoon en op afspraak naar de Ambassade van België in Dar es Salaam komen. Dat is nodig om een goede identificatie en een gelijkende foto te garanderen (die ter plaatse wordt genomen) en om (vanaf 12 jaar) uw vingerafdrukken af te nemen, zoals dat nu al voor een paspoort nodig is.

We zijn ons ervan bewust dat de aanvraag van een identiteitskaart daardoor meer inspanningen van u vergt. Maar enkel zo kunnen we de internationale erkenning van de Belgische identiteitskaart (in meer dan 50 landen) op peil houden.

Lees meer op de website van de FOD Buitenlandse Zaken


De Belgische ambassades en beroepsconsulaten geven elektronische identiteitskaarten af aan bij hun ingeschreven Belgen:

  • eID: elektronische identiteitskaart voor volwassenen en kinderen ouder dan 12 jaar.
  • Kids-ID: elektronische identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar.

Deze eID en Kids-ID bezitten talrijke voordelen:

  1. Handig formaat: ze heeft de grootte van een bankkaart
  2. Laat toe te reizen naar meer dan 50 landen (meer weten)
  3. Minder duur dan een paspoort: 20 € voor een eID, 10 euro voor een Kids-ID
  4. Blijft geldig in geval van verhuis (naar een andere beroepspost, van of naar België)
  5. Laat bepaalde beveiligde handelingen op internet toe (als de certificaten geactiveerd zijn)

 

Verwar de Belgische identiteitskaart niet met een Belgisch paspoort of met de verblijfskaart van uw land van verblijf


Let op het verschil tussen Belgische identiteitskaarten en verblijfsdocumenten, die eventueel door het land van verblijf worden afgeleverd. De geldigheid en het officieel karakter van deze verblijfsdocumenten beperken zich meestal tot het grondgebied van het land van verblijf.

De eID’s en Kids-ID’s zijn geldige identiteits- en reisdocumenten voor de lidstaten van de Europese Unie, alsook enkele buurlanden. Ze kunnen er dus vaak nuttig – zelfs noodzakelijk – zijn om zich ter plaatse te identificeren.

Voor heel wat landen is er een paspoort nodig en volstaat een eID niet.


Goed om te weten

  • Als u al een e-ID (of Kids-ID) heeft, blijft die geldig tot de vervaldatum.
  • De verplaatsing naar het beroepsconsulaat zal niet nodig zijn voor de aanvragen voor een Kids-ID voor kinderen die nog geen 6 jaar oud zijn. Daarvoor kunt u nog steeds het aanvraagformulier aan het beroepsconsulaat opsturen.
  • Als u uw e-ID wil gebruiken om u te identificeren op internet en in te loggen op Belgische overheidswebsites, moet u de kaart wel activeren. Daarvoor moet u dan zelf met uw e-ID (Kids-ID) en pukcode op uw beroepsconsulaat, een ander Belgisch beroepsconsulaat of in elke Belgische gemeente langsgaan. Doe dat niet impulsief: kijk eerst de openingsuren of het afspraaksysteem na!
  • De pukcode van de nieuwe e-ID’s en Kids-ID’s moet niet meer worden bewaard nadat de kaarten werden geactiveerd. Als u de pincode bent vergeten van een nieuwe en geactiveerde kaart, kan u bij elk beroepsconsulaat en elke gemeente langsgaan met uw kaart voor een nieuwe pincode. Een pukcode of herdruk van de pukcode is niet meer nodig voor de deblokkering van de PIN van nieuwe kaarten, eenmaal die geactiveerd zijn.


Wat kan niet?


De foto, vingerafdrukken en handtekening die u eventueel bij een eerdere aanvraag voor een e-ID of paspoort heeft laten registreren, kunnen om wettelijke en privacyredenen niet opnieuw worden gebruikt voor een nieuwe aanvraag voor een e-ID (Kids-ID).

Een e-ID of Kids-ID aanvragen bij een ander beroepsconsulaat dan het consulaat waar u ingeschreven bent, zoals dat voor een gewoon paspoort kan, is niet mogelijk.


Waar en hoe een e-ID aanvragen? 


Op de Belgische ambassde in Dar Es Salaam


U maak een afspraak via e-appointment. Tijdens de afspraak worden de biometrische gegevens afgenomen (foto, vingerafdrukken en handtekening).

Het afnemen van biometrische gegevens is verplicht vanaf 6 jaar.

Wat brengt u mee naar de afspraak? 


Tijdens een biometrische missie 


Zie biometrische missies
 

In België


U kan sinds 21 juni 2021 uw e-ID/Kids-ID aanvragen bij (1) de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was, (2) uw Belgische gemeente van geboorte als u nooit in België heeft gewoond, maar er wel bent geboren, of (3) een Belgische gemeente naar keuze als u nooit in België hebt gewoond en er ook niet geboren bent. Dit is wel iets duurder (reken rond de 100 euro, de prijs verschilt licht van de ene tot de andere gemeente). De kaart en pukcode worden dan uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente geleverd en u kan de kaart dan onmiddellijk bij de gemeente activeren.

Een aanvraag voor een Kids-ID bij een Belgische gemeente kan maar mits beide ouders aanwezig zijn - enkel zo kunnen we aannemen dat de wetgeving inzake het ouderlijk gezag van het land waar het Belgisch kind woont, gerespecteerd wordt.

Zolang het kind nog geen 12 jaar is, wordt de Kids-ID enkel meegegeven aan de ouder die op hetzelfde adres als het kind woont. Een e-ID (vanaf de leeftijd van 12 jaar) daarentegen wordt enkel aan de titularis afgegeven, ook als die nog minderjarig is.


Activatie van een e-ID


De activatie kan gebeuren op de ambassade in Dar Es Salaam, in een andere consulaire post in het buitenland of in een Belgische gemeente.

De identiteitskaart en de PUK-code zijn nodig voor de activatie. Een nieuwe PUK-code aanvragen kan op deze website

De identiteitskaart en het certificaat kunnen enkel geactiveerd worden in aanwezigheid van de betrokkene. Dat betekent dat ook een e-ID van een minderjarige tussen 12 en 18 jaar enkel geactiveerd kan worden in aanwezigheid van die minderjarige.

De Kids-ID kan geactiveerd worden door de ouders (of de wettelijke vertegenwoordiger) zonder aanwezigheid van het kind.

Met een geactiveerde identiteitskaart en een kaartlezer kan men zich aanmelden op verschillende Belgische overheidswebsites.